Apple moet het aankopen van abonnementen buiten de App Store om toelaten, oordeelde de rechter in een eerdere zaak tegen gamesmaker Epic.

De techgigant uit Cupertino vroeg uitstel aan voor deze verandering tot na december, omdat het in hoger beroep is gegaan.

Dat verzoek tot uitstel is nu afgewezen waardoor Apple de verandering toch snel moet doorzetten.

LEES OOK: Welke MacBook is het beste voor jou? We zetten het hele aanbod naast elkaar

Apple mag een door de rechter opgelegde verandering van zijn App Store-beleid niet uitstellen tot na december. Het techbedrijf moest makers van apps vanaf december de mogelijkheid geven om in hun apps gebruikers te laten weten dat ze bijvoorbeeld via een website goedkopere abonnementen kunnen afsluiten. Apple had om uitstel verzocht omdat het bedrijf in beroep is gegaan en geen werk wil doen dat mogelijk weer terug moet worden gedraaid.

De verplichting komt voort uit de rechtszaak van Epic Games tegen Apple. Het softwarebedrijf achter het overlevingsspel Fortnite vond de regels die Apple voor de App Store hanteert neerkomen op machtsmisbruik. Zo moeten softwaremakers Apple een commissie van 30 procent betalen op iedere transactie via de App Store en zijn ze verplicht om Apples eigen betalingssysteem daarvoor te gebruiken. Ook mogen ze dus niet wijzen op goedkopere manieren om abonnementen af te sluiten. Veel softwaremakers hanteren een goedkoper tarief buiten de App Store, omdat ze daar geen commissie hoeven af te dragen.

Volgens de rechter had Apple de uitspraak “selectief gelezen” en negeerde het techbedrijf de delen van de uitspraak waarmee die verplichte verandering werd onderbouwd. Zij wees het verzoek om uitstel daarom af waardoor Apple de verandering voor 9 december moet opleveren. Apple kreeg in de zaak tegen Epic overigens in grote lijnen gelijk.

Apple blijft het oneens met de beslissing van de rechter en kondigde aan ook voor het opschorten van de maatregel een beroep in te stellen. Het bedrijf achter de iPhone ligt wereldwijd steeds meer onder vuur vanwege de regels rondom de App Store.

LEES OOK: ‘Aanpassing van privacyregels door Apple kostte socialmediabedrijven zoals Facebook Snap en Twitter $10 miljard’